Spowolnienie ruchu można zdefiniować jako zastosowanie wszelkich środków mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych oraz poprawę komfortu życia mieszkańców, których posesje znajdują się w pobliżu ulic, takich jak Rolnicza, będąca alternatywą dla ulicy Kolejowej.
Najpopularniejsze środki to:
- punktowa kontrola prędkości za pomocą radarów oraz patroli plicyjnych – niestety niezbyt skutaczena;
- wyniesione przejścia dla pieszych, powodujące zmiejszenie prędkości oraz uwidocznienie przejść dla pieszych, niestety, niemożliwe do zainstalowania na ulicy Rolniczej ze względu na komunikację publiczną autobusową;
- światła przy przejściu dla pieszych i na skrzyżowaniach;
- progi zwalniające – wyspowe, typu „poduszka berlińska„, skutecznie spowalniające ruch samochodowy i dosotosowane do komunikacji publicznej autobusowej. Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r.w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach (Dz. U. Nr 220, poz. 2181, z późn. zm.) progi zwalniające przeznaczone są do stosowania na drogach położonych w obszarze zabudowanym, z wyjątkiem przypadków, w których stosowanie tych urządzeń jest niedopuszczalne. Progi zwalniające nie mogą być stosowane na drogach krajowych i wojewódzkich, ekspresowych i ulicach głównych. W przypadku kursowania autobusowej komunikacji pasażerskiej dopuszczone są tylko „progi wyspowe”.